Chcesz podnieść jakość obsługi klienta w swojej firmie? Pomyśl o zainwestowaniu w oprogramowanie CRM! Co warto o nim wiedzieć?
CRM, czyli Customer Relationship Management jest terminem odnoszącym się do zarządzania relacjami z klientami. Związany jest on zarówno z samym procesem zarządzania, jak i odnosi się do oprogramowania, którego zadaniem jest wspieranie obsługi klienta. Systemy CRM są dzisiaj używane coraz częściej przez firmy działające w wielu branżach. Jakie są ich główne zalety i zastosowanie?
Czym jest oprogramowanie CRM?
Przedsiębiorcy, którzy po raz pierwszy zetknęli się z terminem jak oprogramowanie CRM, muszą przede wszystkim pamiętać o tym, że jego celem jest pomoc w obsłudze klienta.
Oprogramowanie tego typu ma na celu automatyzację i wspomaganie prowadzenia procesów obsługi klienta, a także pomaga w pozyskiwaniu nowych klientów.
System CRM może wspierać zatem funkcjonowanie działów jak:
- sprzedaż
- marketing
- zarządzanie
- obsługa klienta
Oprogramowanie CRM – jaką ma postać?
Pod kątem swojej formy nowoczesne oprogramowanie CRM może być samodzielnie działającym systemem informatycznym, ale również może ono wchodzić w skład innego systemu, na przykład ERP.
Obecnie wiele systemów CRM może być także zintegrowana z innego rodzaju oprogramowaniem, dzięki czemu mogą one wtedy działać na wspólnej bazie danych. W efekcie systemy mogą wymieniać się ze sobą danymi, co znacznie ułatwia prowadzenie przedsiębiorstwa, automatyzując wiele zachodzących nim każdego dnia czynności.
Warto także podkreślić, że współczesne systemy CRM cechują się bardzo prostą obsługą. Wyposażone są one w graficzne interfejsy oraz w czytelne menu i funkcje, dzięki czemu nie wymagają one czasochłonnego szkolenia pracowników.
Jakie funkcje oferuje oprogramowanie CRM?
CRM to oprogramowanie, którego głównym celem, jak wspomniano wcześniej, jest łatwiejsza obsługa klienta. W tym zakresie może ono zaoferować szereg funkcji, za pomocą których prowadzenie całej firmy staje się jeszcze efektywniejsze.
Oprogramowanie CRM może zaoferować funkcje w trzech różnych obszarach, które odpowiadają trzem etapom współpracy z klientem.
- Pozyskanie klienta – w tym zakresie systemy oferują funkcje wspomagające dział marketingu. Pomagają one między innymi w tworzeniu kampanii reklamowych, umożliwiają precyzyjne docieranie do klienta, pomagają w stworzeniu najbardziej produktywnej formy komunikacji.
- Sprzedaż – w tym obszarze oprogramowanie CRM pozwala na wspomaganie procesów sprzedażowych, między innymi w zakresie śledzenia informacji o klientach, jego zakupach, tworzenia prognoz sprzedażowych.
- Obsługa klienta – trzeci obszar funkcjonowania systemów CRM polega na wsparciu obsługi klienta. W tym zakresie kluczowe znaczenie ma usprawnienie komunikacji, poprawa relacji z klientem, obsługa posprzedażowa, między innymi w ramach zwrotów, reklamacji.
Zatem oprogramowanie CRM jest w stanie zaoferować dostęp do rozbudowanej gamy funkcji, za pomocą których pozyskanie oraz obsługa klientów stają się jeszcze efektywniejsze.
Jak wdrożyć oprogramowanie CRM w firmie?
Na polskim rynku działa wiele firm dostarczających systemy CRM, wobec tego decyzja dotycząca wdrożenia nie powinna być nigdy pochopna.
Duże znaczenie ma uwzględnienie własnych wymagań i porównanie ich z ofertą dostawców oprogramowania, aby dzięki temu wyselekcjonować taki system, który będzie cechować się szeroką gamą funkcji, łatwą obsługą oraz przystępną ceną.
Warto pamiętać również o tym, że oprogramowanie CRM współpracujące z innymi systemami informatycznymi używanymi w firmie może dodatkowo wspomagać jej działanie, między innymi pod kątem efektywnego składania zamówień, prowadzenia prac w zakresie finansów. Warto więc sprawdzić też dostępne systemy o rozbudowanej funkcjonalności, by można było wtedy kompleksowo zarządzać całą firmą, a nie tylko obsługą klienta.
Z aktualnymi propozycjami dostawców systemów CRM można zapoznać się bliżej na ich stronach internetowych. Wybrane z nich oferują także możliwość pobrania darmowego demo, by przetestować program.